Να τρως αργά, να τρως «φαγητό», πολύ από αυτό να είναι φυτικό..

Στο βιβλίο «Διατροφή, μύθοι και προπαγάνδα», ο Michael Pollan γράφει το μανιφέστο του καταναλωτή της τροφής. Θέτει ζητήματα στη δημοσιότητα που αφορούν την επιστήμη της διατροφής και τον τομέα τροφίμων.

Ο Michael Pollan είναι ένας ανατρεπτικός στοχαστής της τροφής. Χωρίς ο ίδιος να είναι διαιτολόγος, ασχολείται με το χώρο των τροφίμων πολλά χρόνια και η άποψή του φαίνεται να ξυπνά διατροφικές συνειδήσεις. Μιλά σε σκληρή γλώσσα, έναντι της βιομηχανίας της τροφής και της στρατευμένης επιστήμης και μάλλον σε πολλά από τα αναφερόμενά του δεν έχει άδικο. Μερικές βασικές συμβουλές- τσιτάτα που δίδει είναι:

-μην τρως τίποτα που η πρόγιαγιά σου δε θα αναγνώριζε ως φαγητό,

-βγες από το σούπερ μάρκετ το συντομότερο δυνατό,

-να τρως «φαγητά», όχι μεγάλη ποσότητα, κυρίως φυτά.

Μερικά από τα λεγόμενά του είναι υπεραπλουστεύσεις, πάντα όμως άξια προβληματισμού. Διατυπώνει την άποψη ότι οι διαιτολόγοι και όσοι εμπλέκονται με τις συστάσεις διατροφής («διατροφιστές» τούς αναφέρει) έχουν δώσει πολύ περισσότερη σημασία στη χημεία του τροφίμου παρά στην κοινωνιολογία και την οικολογία της διατροφής.

20161206_110359

ΞΕΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΤΟ ΔΙΑΤΡΟΦΙΣΜΟ

Οι καταναλωτές τροφής βομβαρδίζονται από τη βιομηχανία τροφίμων, συνεπικουρούμενης κι από ειδικούς στα τρόφιμα, με μηνύματα και ισχυρισμούς τροφίμων περισσότερο από όσο χρειάζεται. Οι δυτικοί λαοί, απέχοντας περισσότερο από τη φύση τρώνε χωρίς περίσκεψη, χωρίς να δίνουν σημασία στις αισθήσεις. Καλό είναι λοιπόν, να ακολουθήσουμε τις συστάσεις του Pollan, όπως:

-να τρώμε αργά, να γευόμαστε την τροφή στο τραπέζι και όχι στον πάγκο, αφιερώνοντας πάνω από 20 λεπτά γι’ αυτό,

-να επιδιώκουμε να τρώμε με παρέα, μοιραζόμενοι το γεύμα μας μαζί με άλλους, αυτό επιβραδύνει την ταχύτητα κατανάλωσης και πιθανώς ενεργοποιεί περισσότερες αισθήσεις,

-να επιστρέψουμε στα πιο παλιά σερβίτσια, τα πιάτα είναι μεγαλύτερα σήμερα, ξεπερνάνε τα 30 εκατοστά (διάμετρος), όταν πριν από 1 αιώνα ήταν λιγότερο από 23 εκατοστά (διάμετρος). Μια καλή πρόταση είναι να χρησιμοποιήσουμε τα μεγάλα πιάτα για σαλάτες και τα πιάτα φρούτων για το κύριο γεύμα,

-να αποκτήσουμε συνείδηση στη βρώση της τροφής, επιδιώκοντας την ανάδειξη της ποιότητας της τροφής, ποιότητας πιστοποιημένης-συμβολικής-πραγματικής. Να γίνουμε σύμμαχοι της καλής τροφής, των παραγωγών της, προτιμώντας τοπικούς κοντινούς από το σπίτι μας,

-να μαγειρεύουμε, να φτιάξουμε τον κήπο μας. Δε φτάνει να βλέπουμε τις εκπομπές μαγειρικής, ούτε να ψωνίζουμε μόνο την τροφή. Να καλλιεργούμε τον κήπο μας, βοηθά στην καύση θερμίδων, αλλά το πιο σημαντικό να ξαναβρούμε τη φύση μας που είναι η Φύση..

 *Βιβλίο: «Διατροφή, μύθοι και προπαγάνδα»

Συγγραφέας: Michael Pollan

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΜΠΕΡΤΖΕΛΕΤΟΣ

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, MΕd

Μέλος Ομάδας Ειδικών Αθλητικής Διατροφής

Μέλος Ομάδας Ειδικών Δημόσιας Υγείας

Γρηγορίου Ε’ 29, Τρίπολη

τηλ: 2710 232364

e-mail: bertzeletos@gmail.com

site: www.dbertzeletos.gr

blog:nutripolitics.blogspot.gr

Να διακρίνουμε το «να είσαι» από το «να έχεις»

 

Όλα όσα έζησε ο Χριστός συμβολίζουν έναν ήρωα, που έδωσε τη ζωή του για τους συνανθρώπους του. Σκοπός του δεν ήταν να κατακτήσει, να νικήσει, να καταστρέψει, να σκοτώσει. Υπήρξε μάρτυρας που έζησε με τον τρόπο του «να είσαι», δηλαδή να δίνεις, να μοιράζεσαι και όχι με τον τρόπο του «να έχεις», να κατακτάς, να προστάζεις.

πασχα καρτα μπερτζ 2017FINAL c

Δημήτρης Μπερτζελέτος, διαιτολόγος Τρίπολη Πάσχα 2017

 

Αυτό είναι ένα από τα μηνύματα του Πάσχα, να μάθουμε τη σπουδαιότητα της διάκρισης ανάμεσα στο «να είσαι» και στο «να έχεις». Τη σπουδαιότητα του πόσο χρειάζεται να ζούμε για «να είμαστε», δηλαδή να προσφέρουμε, να μοιραζόμαστε, να αγαπάμε, να συνδεόμαστε και όχι να ζούμε για «να έχουμε», δηλαδή μόνο να αποκτούμε, να καταναλώνουμε, να επιβάλλουμε.

 

ΥΓ: «Να είσαι ή να έχεις» (τίτλος βιβλίου του Έριχ Φρομ)

 

Με αγάπη,

Δημήτρης Μπ.

Αγαπώντας το ..στραβό κλήμα

 «Όλοι εσεί20161124_183025ς είστε στραβά κλήματα. Εγώ είμαι ο στύλος και το σύρμα και θα σάς ισιώσω».

Αυτό το παραπάνω έλεγε ο δάσκαλος στην τάξη του Μ. Ρεκαλκάτι, ενός Ιταλού ψυχαναλυτή που διδάσκει Ψυχοπαθολογία της Διατροφικής Συμπεριφοράς (Πανεπιστήμιο Παβίας) και Ψυχαναλυτική Κλινική της Ανορεξίας (CEPUSPP της Λωζάνης).

 

 

ΑΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΤΡΑΒΟ ΚΛΗΜΑ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΚΑΛΟ ..ΕΝΣΥΝΕΙΔΗΤΑ:

Ο Ρεκαλκάτι γράφοντας για το «στραβό κλήμα», δηλαδή για ένα σύμπτωμα, ένα σημείο απόκλισης, για μια ζωή με μια συγκεκριμένη στάση, θεωρεί σκόπιμο αν όχι να αγαπήσουμε αυτό το «στράβωμα», τουλάχιστον να το αποδεχτούμε. Να το αποδεχτεί αυτός που είναι ή έχει το υποτιθέμενο «στραβό κλήμα», αλλά και αυτοί που είναι γύρω (περιβάλλον) από το «στραβό κλήμα».

Συχνά τυχαίνει να προσκαλούνται ειδικοί σε σχολεία για να μιλήσουν για την πρόληψη έναντι της παχυσαρκίας, για την ανάγκη υγιεινής διατροφής. Άλλοτε, γίνονται ομιλίες και παρουσιάσεις για την πρόληψη έναντι των διατροφικών διαταραχών. Φαίνεται όμως, ιδιαίτερα σε χώρες όπου ανθεί η παχυσαρκία και εκεί γίνονται οι καλύτερες καμπάνιες πληροφόρησης για αποτροπή της (ΗΠΑ, Ελλάδα, Μ. Βρετανία κα), μέσω ημερίδων, ενημέρωσης, προγραμμάτων πρόληψης, δημιουργίας διατροφικών οδηγών να μην φέρνουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι η απλή πληροφόρηση μόνη της δε διορθώνει κακές συνήθειες στον τρόπο ζωής και τη διατροφή. Από την άλλη υπάρχουν διαδραστικότερες καμπάνιες (ίσως πιο δαπανηρές), οι οποίες στηρίζονται σε συμπεριφορικές και γνωσιακές θεωρίες. Τέτοιες καμπάνιες, με διαπαιδαγωγικό χαρακτήρα που αγκαλιάζουν τα «στραβά κλήματα» έχουν καλύτερα αποτελέσματα είναι η αλήθεια. Δεν εγγυώνται όμως ένα αποτέλεσμα μακροχρόνιο καθώς αυτό που ελλοχεύει διαρκώς γύρω από τους «παθόντες» είναι το υπερκαταναλωτικό και παχυσαρκογενές περιβάλλον:

α. της έλλειψης φυσικής δραστηριότητας

β. και της ελεύθερης παρουσίας θελκτικών σε ωραίο περιτύλιγμα υπερθερμιδογόνων εδεσμάτων.

Χρειάζονται συντονισμένα μέτρα, με τη βοήθεια πολιτειακών φορέων, με κεντρικότατο ρόλο να κατέχουν τα σχολεία της χώρας, που οφείλουν να «παιδέψουν», να διαπαιδαγωγήσουν ελεύθερους πολίτες, ενεργητικούς μεταφορικά και κυριολεκτικά..

 

*Βιβλίο: «Η δύναμη της επιθυμίας»

Συγγραφέας: Μάσιμο Ρεκαλκάτι

ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΜΠΕΡΤΖΕΛΕΤΟΣ

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, MΕd

Μέλος Ομάδας Ειδικών Αθλητικής Διατροφής

Μέλος Ομάδας Ειδικών Δημόσιας Υγείας

Γρηγορίου Ε’ 29, Τρίπολη

τηλ: 2710 232364

e-mail: bertzeletos@gmail.com

site: www.bertzeletos.gr

blog:nutripolitics.blogspot.gr

Αναζητώντας το κάδρο..

Αισθάνομαι, πολλές φορές, ότι υπάρχουν ορισμένοι άνθρωποι οι οποίοι φτάνουν στο γραφείο του διαιτολόγου νιώθοντας ότι αν δεν αλλάξει κάτι άμεσα, κινδυνεύουν να «πεθάνουν». Προφανώς, δεν εννοώ το φυσικό θάνατο, αλλά μια συναισθηματική και πνευματική ανυπαρξία η οποία καταλαμβάνει πολλούς ανθρώπους που δε δύνανται να διαχειριστούν το βάρος τους όντας επικίνδυνα παχύσαρκοι ή λιπόσαρκοι.. Σε αυτό το σημείο ακριβώς νιώθω:

Α) πόσο σημαντική είναι η καθοδήγηση αυτών των ανθρώπων, που αφορούν στο να δώσουν ορισμένες άμεσες απαντήσεις σε αυτή την αγωνία ανυπαρξίας και απαισιοδοξίας,

Β) πόσο σημαντική είναι η ερμηνεία εσφαλμένων ή δυσλειτουργικών παραδοχών που μπορεί να έχουν οι άνθρωποι (και ιδιαίτερα οι ενήλικες),

Γ) εν τέλει πόσο σημαντική είναι η μάθηση, χωρίς να είναι ντε και καλά προσθήκη νέων γνώσεων, αλλά ο μετασχηματισμός μιας υπάρχουσας κατάστασης, ώστε να επιτευχθεί μια νέα οπτική σχετικά με τη διαχείριση του βάρους..

 

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΗ ΜΟΝΟ Η ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΓΝΩΣΗΣ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΔΕΞΙΟΤΕΧΝΙΑ ΤΗΣ ..ΚΟΡΝΙΖΟΠΟΙΪΑΣ

Ο πασίγνωστος ζωγράφος Ρέμπραντ (Rembrandt) είχε πει ότι σε όλη του την πορεία, πιο δύσκολα έβρισκε το κατάλληλο κάδρο, παρά το να ζωγραφίσει τον πίνακα. Θεωρούσε ότι το να βρει κανείς το κάδρο που θα αναδείξει τη δυναμική της εικόνας είναι τέχνη που λίγοι την κατέχουν. Αυτήν την ιδέα θεωρούν πολύ σπουδαία οι Peter Szabo και Daniel Meier (ιδρυτές της Solutionsurfers, της μεγαλύτερης σχολής coaching της Ελβετίας) στο μικρό αλλά χρήσιμο βιβλίο «Το coaching ξεκάθαρα και απλά». Θεωρούν τέχνη το coaching (=καθοδήγηση) των πελατών τους, καθώς όπως η δεξιοτεχνία της κορνιζοποιίας, έτσι και οι coaches (=καθοδηγητές), βοηθούν στη δημιουργία πλαισίου (σκέψης), που αναδεικνύει στόχους, τις λύσεις και τα πρώτα σημαντικά βήματα των πελατών τους.

20161206_194832

Αναγωγικά αυτό ισχύει και για τους διαιτολόγους. Όχι δεν είναι αρκετό μόνον το γνωστικό πεδίο το οποίο αφορά θερμίδες, μερίδες, θρεπτικά συστατικά, κατάργηση διατροφικών μύθων και εξουδετέρωση από τις πλάνες, για να ανοιχθεί το παράθυρο της προσωπικής βελτίωσης που πρέπει να επιφέρει ο διαιτολόγος στον ασθενή του.

Ο διαιτολόγος οφείλει να επιφέρει την ΑΛΛΑΓΗ. Να ανακαλύψει μαζί με τον ασθενή:

-τι μπορεί να βελτιώσει,

-με ποιον τρόπο οφείλει να βελτιώσει το διατροφικό του είναι,

-πώς μπορεί να διατηρήσει την επιδιωκόμενη αλλαγή.

 

 

Οι ιδέες του coaching βρίσκουν εφαρμογή λοιπόν και στη διαχείριση βάρους, ιδέες όπως:

1.Πρόκληση της επίγνωσης.

Δηλαδή διεύρυνση όψεων της πραγματικότητας, με δυνατότητα περιγραφής και δημιουργίας εναλλακτικών.

2.Αύξηση των επιλογών.

Μαζί με το διαιτολόγο βρίσκονται οι απαραίτητες εναλλακτικές (επίγνωση επιπλέον επιλογών).

3.Ενίσχυση αυτοπεποίθησης.

Δημιουργία πλέγματος εμπιστοσύνης και ικανότητας χειρισμού δύσκολων περιστάσεων, αυτοπεποίθηση για μικρά έστω, αλλά μόνιμα αποφασιστικά βήματα προόδου.

Ο διαιτολόγος λοιπόν, μπορεί να είναι κάτι παραπάνω από coach, αρκεί να αποκτήσει τέτοιου είδους δεξιότητες. Έτσι, δε διασφαλίζει μόνο το κατάλληλο πλαίσιο, αλλά δημιουργεί μαζί με τον ασθενή του την κατάλληλη «μεγάλη εικόνα»..

 

*Βιβλίο: «Το coaching ξεκάθαρα και απλά»

Συγγραφείς: Peter Szabo και Daniel Meier

ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΜΠΕΡΤΖΕΛΕΤΟΣ

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, MΕd

Μέλος Ομάδας Ειδικών Αθλητικής Διατροφής

Μέλος Ομάδας Ειδικών Δημόσιας Υγείας

Γρηγορίου Ε’ 29, Τρίπολη

τηλ: 2710 232364

e-mail: bertzeletos@gmail.com

site: www.dbertzeletos.gr

blog:nutripolitics.blogspot.gr

συνειρμοί διαιτολόγου

Οι «Συνειρμοί Διαιτολόγου»..

Πρόκειται για ένα ημερολόγιο (Ημερολόγιο 2017) και για 12 κείμενα που προέκυψαν με αφορμή την ανάγνωση βιβλίων ποικίλου ενδιαφέροντος. Βιβλία, που έδιναν αφορμές για συνειρμικές σκέψεις..

ημερολογιο εξωφυλλο 2017b

Κάθε μήνας και ένας συνειρμός..

Κάντε κλικ πάνω στον κάθε μήνα:

Ιανουάριος: «Η πλάνη της επιβεβαίωσης..»

Φεβρουάριος: «Αναζητώντας το κάδρο»

Μάρτιος: «Αγαπώντας το στραβό κλήμα..»

Απρίλιος: «Να τρως αργά, να τρως «φαγητό», πολύ από αυτό να είναι φυτικό..»

Μάιος: «Η αυτοεξαπάτηση της ..Σούζυ»

Ιούνιος: «Το φαινόμενο του Πυγμαλίωνα..»

Ιούλιος: «Η εξάντληση του εγώ..»

Αύγουστος: «Για την Επικούρεια Διατροφή»

Σεπτέμβριος: «born to run»

 

 

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.